# 1 Навчіться слухати
Щоб правильно відреагувати на те, що вам кажуть, ви повинні приділити цьому увагу. Слухати щоб зрозуміти, а не щоб відповісти. Найчастіше це докорінно змінює реакцію та відповідь. Найскладніше - вміти одночасно слухати та готувати відповідь.
Якщо ви не хочете забути про те, про що ви тільки що подумали, коли слухаєте, ви можете попросити хвилинку, швидко записати думку і знову зосередитися на співрозмовнику. Це може призвести до здорового обговорення.
Скільки разів ви переставали слухати, як товариш по команді пояснює вам своє технічне рішення, бо те, що він говорив, змушувало вас думати про інше?
# 2 Звертайте увагу на свій письмовий тон
Письмові слова сильні. Ми часто недооцінюємо вплив того, що пишемо. Хоча зазвичай ми не маємо на увазі нічого поганого, деякі слова можуть сильно нашкодити та викликати конфлікти.
Ніколи не знаєш, у якому стані прочитає адресат твоє повідомлення. Не зашкодить бути обережнішим із вибором слів: наприклад, при написанні оглядів коду. Ви можете використовувати смайли, оскільки вони зазвичай пом'якшують повідомлення.
Ти взагалі знаєш, як писати код завжди звучить погано.
Цілком необхідно знати, як звучати ввічливо у листуванні з іноземними замовниками. Від цього може залежати успіх проекту. Про те, як звучати пристойно англійською, вам повинен розповідати ваш інструктор з англійської мови.
# 3 Ставте себе на місце інших
Уявіть на секунду, що те, що кажуть комусь, натомість кажуть вам. Як би ви відреагували? Як би ви почували себе в певній ситуації? Розуміння – чи, принаймні, увага до того, що можуть відчувати ваші колеги у команді, допоможе вам у роботі щодня. Але постарайтеся уникнути: "Я б теж відчув себе ідіотом, якби зламав збірку".
# 4 Не пиши, кажи
Ви, ймовірно, зможете вирішити проблеми шляхом письмового обговорення, але скільки часу ви витратили даремно? Наберіться сміливості, візьміть трубку або встаньте та поговоріть з людьми. При живому діалозі питання вирішуються швидше та ефективніше і ви відчуваєте, що ви допомагаєте одне одному.
Звичайно, не варто турбувати програмістів кожні 5 хвилин. Якщо питання насправді не термінове, ви можете написати нотатку, щоб не забути свою ідею.
# 5 Прийміть страх
Ви боїтеся виступати публічно, робити презентації та говорити про себе? А хто ж ні? Замість думати про це як про неприємну роботу, постарайтеся розглядати це як можливість поділитися своїми знаннями та досвідом.
У будь-якому разі, зосередження уваги на своїх страхах може лише посилити їх. Натомість зосередьтеся на тому, що ви хочете сказати, і на тому, наскільки важливо знати про це вашу аудиторію. Як це може допомогти їм у повсякденному житті.
# 6 Зосередьтеся на зрозумілості
Вплив вашого меседжу (як усного, так і письмового) залежить від його ясності. Будьте короткими, але конкретними. Насправді те саме стосується і кодування. Ви не хочете визначати ім'я змінної, яке буде зрозумілим лише вам. Ви повинні зробити свій код легко читати. Ви також повинні визнати, що інші люди зазвичай думають інакше, ніж ви. Те, що вам може бути очевидним, не обов'язково стане очевидним для когось іншого.
# 7 Вітайте здорові конфлікти
Не треба боятися конфліктів. Я знаю, що люди вважають їхнє табу, особливо на роботі. Однак конфлікти корисні – навіть необхідні – для благополуччя вашої команди. Ніхто не повинен боятися не погоджуватися чи висловлювати негативний відгук чи протилежну думку.
Важливо проводити продуктивні дебати, наприклад, як розробляти рішення чи приймати рішення. Ось чому можна грати адвоката диявола. Часто це заощаджує час і призводить до ефективного рішення.
# 8 Practice makes perfect
Ви хочете покращити свої комунікативні навички? Немає жодної магії – лише практика. Скористайтеся можливістю попрактикуватися щоразу, коли зможете. Вправлятися. Приєднуйтесь до технічної зустрічі. Спілкуйтеся з кимось, кого ви не знаєте, та тренуйтесь!
Невдачі – це нормально, але треба продовжувати тренуватися. Колеги-програмісти досить замкнуті, щоб розуміти, наскільки важко деяким із нас спілкуватися. Вони не будуть ні звинувачувати тебе, ні судити (принаймні більшість із них).
# 9 Завжди прагнете вчитися
Бути комфортним у спілкуванні – значить бути відкритим для інших. Намагайтеся виявити інтерес до людей, з якими ви зустрічаєтеся і з якими обмінюєтеся. Завжди можна чогось навчитись у когось, незалежно від того, наскільки ви є експертом. Завжди буде область, де ви можете розвинутися.
Однак будьте чесні - не вдайте. Зрештою, ви познайомитеся з цікавими людьми та розширите коло спілкування. Це може також відкрити вам деякі можливості кар'єрного зростання.
Сьогодні нетворкінг вважається одним із головних способів ділового розвитку!
# 10 Вчіть та практикуйте англійську
Незалежно від того, який у вас рівень англійської, його завжди є куди розвивати і покращувати, якщо ви не живете в англомовній країні.
Англійська не тільки є критичним критерієм на шляху від джуна до синіора, а й допомагає комфортніше реалізовувати проекти. Якщо вам не подобаються заняття на кшталт: домашня робота, зробіть вправу і т.д - це чудово, тому що так мову не вивчиш. Переконайтеся, що на заняттях багато розмов на цікаві та актуальні для вас теми. Крім того, бувають курси для проходження інтерв'ю з клієнтом, граматика для IT, soft skills для IT та багато інших.
Щоб визначити свій рівень англійської пройди безкоштовний тест: